Nádraží Chlumec nad Cidlinou
Železniční stanice Chlumec nad Cidlinou se nachází na severním okraji města Chlumec nad Cidlinou v těsné blízkosti autobusového nádraží a Chlumeckého rybníku. Stanice byla vybudována v roce 1870 jakožto součást odbočné trati Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB) spojující Vídeň a Berlín, a jejího propojení severovýchodním směrem k hranicím s Pruskem. V roce 1964 byla stanice necitelně přestavěna a omítnuta, původní štukové prvky byly sňaty a vedle výpravní budovy byla postavena správní budova. Provoz elektrické trakce byl zahájen 6. ledna 1966. Železniční stanici Chlumec nad Cidlinou lze rozdělit na dva stavební objekty – výpravní budova a dopravní pavilon.
Výpravní budova
Ve vybrané variantě pracujeme s vyšším kvádrem, který je na rohu ubrán a vzniká krytý prostor akcentující vstup do objektu. Otvor v objemu velikostně navazuje na budoucí zastřešení nástupišť. V užší části hmoty je umístěn komerční prostor včetně zázemí. Komerční prostor i odbavovací hala jsou přístupné jak z ulice, tak z nástupiště.
Součástí dispozic výpravní budovy jsou pokladny dopravce včetně zázemí, veřejné WC pro cestující (počítáno pro špičkový počet cestujících dle záměru projektu) a technické zázemí objektu. Uvnitř objektu je navrženo místo pro umístění automatů, bankomatů a skříněk pro zavazadla.
Fasáda je uvažována jako provětrávaná s pohledovými lakovanými kovovými kazetami. Barva objektu je navržena jako bílá v kontrastu s tmavě šedými plochami. Světlá barva objektu vynikne v okolní zástavbě a zdůrazní význam budovy.
Dopravní pavilon
Navržená úprava dopravního pavilonu řeší nové dispoziční uspořádání a zateplení obálky budovy. Cílem je především umístění dvou nových bytů kategorie 4+kk náhradou za byty ve stávající výpravní budově a uspořádání zbývajících ploch pro nocležny dopravců a komerčně pronajímané plochy (ordinace lékařů). Stávající sedlová střecha bude nahrazena plochou.
Fasáda domu je v rámci zateplení srovnávána a sjednocena, zejména na severním rohu. Odlišené zůstává plastické tvarování vstupní fasády, které navíc zvýrazněno tmavší omítkou než zbytek domu. Sedlový tvar střechy je nahrazen atikou v jednotné výšce.
Fáze projektu:
Studie, dokumentace pro sloučené řízení, inženýring, prováděcí dokumentace
- InvestorSpráva železnic, s.o.
- LokalitaChlumec nad Cidlinou
- Rok2021-2023